29. októbra 2015
Úradník Fabio Marini, zodpovedný za legislatívu a prípravu smernice, rozposiela email, v ktorom tvrdí, že žiaden zákaz samonabíjacích zbraní sa neplánuje.
13. novembra 2015
Je uverejnený zámer bojovať proti ilegálnemu obchodu so zbraňami, legálne zbrane nepredstavujú problém(1)
Dochádza k parížskym útokom.
15. novembra 2015
Francúzko zvoláva mimoriadnu schôdzu na európskej úrovni, žiada okamžitý zákaz a konfiškáciu súkromných zbraní, tá má byť pretlačená pod rúškom boja proti terorizmu.
Treba podotknúť dôležitý fakt. Z pohľadu francúzkeho štátu zbrane nie sú súkromným majetkom, napriek tomu, že boli kúpené a zdanené. Sú občanovi iba “zapožičané” z milosti štátu a môžu mu byť bez náhrady zhabané.
18. november 2015
Vydané oficiálne znenie návrhu smernice. Zákaz, konfiškácia a zničenie. Návrh počíta s implementáciu do štátnych právnych poriadkov do 3 mesiacov, nepočíta sa s dopadom na ekonomiku EU. Pre porovnanie, smernica upravujúca prácu poisťovacích agentov má byť implementovaná do štátnych zákonov do 2 rokov od prijatia.
Ignoruje sa dopad v miliardách eur okamžite, strata pracovných miest a s tým súvisiaci pokles ekonomík štátov. Mnohým ľudom hrozí krach, strata živobytia. Neberie sa ohľad na šport, právo na sebarealizáciu občanov ani na bezpečnostné záujmy štátov. Strata právnej istoty, rešpektu a úcty zo strany štátu je nevyčísliteľná. Strata dôvery miliónov občanov EU voči nej tiež. Komisia nepredkladá žiadne fakty podporujúce jej požiadavky, fakty odporujúce jej požiadavkám sú dlhodobo ignorované.
20. novembra 2015
Fínsky parlament do niekoľkých dní vydáva stanovisko, kde návrh kritizuje a kompletne odmieta(3).
Postupne sa pridáva Česko, Švédsko a cez tlačovú správu Ministerstva vnútra aj Slovensko. V europarlamente voči návrhu vystupujú a podávajú interpelácie europoslanci okrem iného za Fínsko, Nemecko, Slovensko a Slovinsko. Podľa zákulisných informácií, úradníci z komisie všetko ignorujú, vidia Paríž 13-teho ako príležitosť na bezohľadné pretlačenie svojej agendy.
Pritom faktom je, že ani Flámsky inštitút pre mier nedokáže podložiť zákaz civilného držania strelných zbraní(4) číslami a potrebuje upravovať štatistiky spájaním vrážd a samovrážd dokopy bez rozlišovania medzi legálnymi a nelegálnymi zbraňami, pričom ignoruje kriminalitu a vraždy všeobecne. Vraždy spáchané inými prostriedkami ako sú strelné zbrane sú ignorované.
Podľa správy severoírskej polície o počte legálnych zbraní v európskych štátoch(5) a štatistike eurostatu (6) o vraždách sa dostávame v prípade EU ku korelácií -0.17. Vzťah medzi legálnymi zbraňami a samovraždami je -0.16. Inými slovami, počet legálnych zbraní nespôsobuje viac vrážd ani samovrážd..
Dámi a páni, táto agenda, tento návrh smernice, nemá absolútne nič spoločné s bojom proti terorizmu či bezpečnosťou v EÚ. Ide o brutálny a nechutný pokus zneužiť parížsku tragédiu z 13. novembra 2015 na pretlačenie agendy pár euroúradníkov a mimovládok, pre ktorých je predstava občana vlastniaceho či už pre šport, zberateľstvo, hobby alebo na obranu seba a svojich blízkych, neprijateľná.
Ja osobne považujem spôsob, akým sa snažia pretlačiť svoje plány a zneužitie parížskej tragédie za oveľa nebezpečnejší a nechutnejší. A včerajšie vystúpenie európskej komisie pred komisiou pre občianské slobody, spravodlivosť a vnútorné záležitosti v Bruseli naznačuje, že fundovanosť návrhu a bezpečnosť občanov je naozaj druhoradá priorita.
Odkazy
(1)http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2015/10/08-jha-fighting-trafficking-firearms/
(2) http://www.interieur.gouv.fr/content/download/90032/699995/file/dossier-presse-plan-armes.pdf
(3) http://www.toiminta-ampujat.fi/phpBB/download/file.php?id=3865&sid=e0d1c1a97676835f2d9d19dc4dc5c924
(4) http://www.flemishpeaceinstitute.eu/6700-deaths-firearms-eu-each-year
(5) http://www.justice.ie/en/JELR/2014.WG.Report.pdf/Files/2014.WG.Report.pdf